Vi har verkligen byggt det här tillsammans!
Nya Atteviks är byggt för framtidens bilentusiaster med smart teknik in i minsta detalj. Sandstedt El har ansvarat för projektledning och elinstallationer i nära samarbete med Atteviks och övriga entreprenörer.
”Vi har verkligen byggt det här tillsammans!”, säger Bo Gunnarsson som är fastighetsansansvarig på Atteviks.
Bo Gunnarsson och Patrik Sandstedt skrattar gott när de pratar om det första byggmötet.
”Patrik frågade vad jag trodde att vi behövde i effekt och jag drog till med tusen ampere. Då tittade han på mig som om jag hade en skruv lös. Men det var nog i där någonstans som vi landade”, säger Bo Gunnarsson.
Faktum var att Jönköpings Energi inte kunde leverera önskad effekt med befintlig anslutning. En av de första åtgärderna blev alltså att energibolaget installerade en helt ny transformatorstation innan bygget kunde sätta igång på allvar.
Laddstolpar exploderade
Nya Atteviks har varit ett projekt där förändringar har varit en självklar del av processen. Planeringen startade redan för elva år sedan och startskottet för byggnationen gick 2017. Att sätta alla detaljerna i ett så stort projekt så långt i förväg är nästan omöjligt; även om ramarna har varit givna så har teknikutvecklingen, marknaden och medarbetarnas insikter fått vara med och styra under tiden.
Antalet laddstolpar gick till exempel under projekteringstiden från två planerade till 44.
”När vi började planera så visste vi naturligtvis att elbilarna skulle positionera sig. Men att det skulle gå så här snabbt, det har ju fullständigt exploderat, det trodde vi faktiskt inte”, resonerar Ted Granman som är försäljningschef för Audi på Atteviks i Jönköping.
Varumärkesbyggande helhet
Att den här typen av fastighet kan byggas mitt i stadskärnan är ovanligt, men med god planering kunde Atteviks befintliga tomt disponeras för att rymma alla de funktioner som kommer att behövas för att driva en hållbar verksamhet i framtiden. Den sammanlagda nybyggnationen uppgår till 13 900 kvadratmeter och omfattar förutom det nya Audi-showroomet också verkstad, administrativa lokaler och ett alldeles eget parkeringshus för kunder och anställda.
”Nya Atteviks är en komplex och mycket teknikintensiv anläggning. Tanken är att den ska vara skalbar och anpassad för de behov som kan uppstå under lång tid framöver”, säger Patrik Sandstedt som menar att den övergripande idén har varit att skapa sömlösa övergångar mellan de olika delarna:
”En del av byggnationen har varit styrd av Audi och de krav och önskemål som är kopplade till varumärkesupplevelsen. Att kunna ta den känslan vidare i de övriga lokalerna, som till exempel i verkstad och kontor, och låta även dessa utrymmen andas premium trots en bestämd budget har varit en rolig utmaning.”
Lyhördhet och engagemang
Sandstedt El har ansvarat för att ta fram systemhandlingarna tillsammans med Atteviks och NCC. Atteviks har nämligen valt att inte jobba med totalentreprenad utan har själva lett bygget. NCC har varit huvudentreprenör men Atteviks har själva valt underleverantörer och tagit aktiv del i styrningen av projektet.
”Det är lite av en tradition som vi har här på Atteviks. Vi vill själva kunna bestämma vilka samarbetspartners vi vill ha och tycker att det är viktigt att det finns en ’vi’-känsla i projekten, att vi gör det här tillsammans. Vi har positiva erfarenheter av den här samarbetsformen från tidigare projekt, inte minst då det ger större utrymme för flexibilitet”, förklarar Bo Gunnarsson.
Lyhördhet och engagemang har genomsyrat hela projektet menar Ted Granman:
”Överhuvudtaget är vi väldigt nöjda med den här arbetsformen. Det har funnits en lyhördhet och flexibilitet hos våra entreprenörer. Vår relation med Sandstedts El har varit personlig och smidig. Om vi har kommit på något så har det bara varit att ringa arbetsledaren eller prata med en av installatörerna på plats, så har det löst sig.”
För Patrik Sandstedt handlar det om ett ömsesidigt förtroende.
”Vi har fått möjlighet att ansvara för elinstallationerna i Atteviks andra anläggningar, och det har naturligtvis inneburit att vi har lärt oss hur kunden jobbar och vad de behöver.”
Framtidens bilhall
Sättet som vi handlar bil på har förändrats – och kommer att förändras ännu mer, menar Ted Granman:
”För 15 år sedan gick man in till sin lokala bilhandlare, hämtade en katalog och läste på innan man kom in och beställde sin nya bil. I dag är det så oerhört lätt att få fram information – kunderna vet redan vad de vill ha när de kommer in.”
Den ökade digitaliseringen och det förändrade köpbeteendet har påverkat den nya bilhallens utformning. Tidigare hade man plats för ett 20-tal utställningsbilar, i den nya hallen finns ett 10-tal. Istället har man satsat på ett digitalt rum där kunden tillsammans med säljaren kan skräddarsy drömbilen på en stor skärm. I rummet finns också alla material- och lackprover tillgängliga för den som vill känna och klämma.
På andra våningen har man även inrett ett generöst konferensrum som har utrustats med avancerad teknik för digitala möten.
”Tanken är att våra kunder ska kunna boka in sig hos oss för möten och event där de kan nyttja vår konferenslokal samtidigt som de kan upptäcka framtidens bilhall”, förklarar Bo Gunnarsson.
Vinn-vinn för alla
”Vi har fått en jättefin konceptanpassad anläggning som verkligen funkar i vår verksamhet”, säger Ted Granman som tycker att resan hit har varit minst lika lyckad som resultatet.
”Den stora utmaningen har ju faktiskt varit att bedriva verksamheten parallellt med det här stora byggprojektet.”
När bygget drog igång för fyra år sedan flyttades bilverkstaden temporärt till Atteviks lokaler på Ljungarum. Men försäljningen har bedrivits som vanligt – samtidigt som man har rivit ett hus och installerat om inkommande el och fjärrvärme.
”Jag får erkänna att jag hade lite ont i magen innan det drog igång. Tanken på att vi skulle nå våra försäljningsmål på en byggarbetsplats var lite skrämmande. Men allt har gått så smidigt. Vi märkte faktiskt inte ens när el och fiber kopplades om.”
När alla har samma målbild och jobbar som partners så blir resultatet helt enkelt därefter, menar Patrik Sandstedt.
”När slutkunden är så involverad och engagerad kan vi tillsammans jobba för att hitta förbättringar som alla vinner på.”
Får inget skäll
I slutet av februari flyttade all verksamhet in i de nya lokalerna och nu, nu ska det säljas bilar, säger Ted Granman:
”Vi som jobbar här varje dag är jättenöjda. Faktum är att jag inte skulle vilja ändra på någonting, mer än smådetaljer. Det kan vara längden på gardinerna som behöver åtgärdas någonstans, men det är det enda”, säger Ted Granman.
Ingen är gladare än Bo Gunnarsson:
”Det är det bästa betyget jag kan få. Att jag kan gå runt här i lokalerna utan att folk kastar saker efter mig”, skrattar han.
Framtiden är redan här – i Atteviks nya bilhall
- Kund Atteviks
- Ort Jönköping
- År 2020
- Tjänst Kraft, belysning, säkerhet och styrinstallationer. Belysningen styrs via Dali och KNX.
Patrik och Bo Gunnarsson vid en av laddboxarna. Antalet laddstolpar gick under projekteringstiden från två planerade till 44.
”Vi har fått en jättefin konceptanpassad anläggning som verkligen funkar i vår verksamhet”, säger Ted Granman
Alexander Volmerdal, servicechef på Atteviks i Jönköping