Sandstedt ElOkategoriseradeNy teknikcoach på Sandstedt El: Niklas stöttar kunderna med laddad kompetens

Ny teknikcoach på Sandstedt El: Niklas stöttar kunderna med laddad kompetens

Elbilsmarknaden växer så det knakar – och med den behovet av smarta och funktionella lösningar för laddning. Nu satsar Sandstedt El på en teknikcoach som ska hjälpa kunderna hela vägen. ”En lyckad laddlösning är så väldigt mycket mer än bara laddboxar och laddstolpar”, förklarar vår spjutspetskompetens Niklas Gustafsson.

Efter nio år som elektriker i fält hos Sandstedt El i Jönköping, axlar Niklas Gustafsson rollen som teknikcoach med fokus på laddlösningar för el- och hybridfordon.
Niklas kommer att stå för den tekniska supporten vad gäller produktval och lösningar. Vid större projekt på uppdrag av företag, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar kommer Niklas att vara den som utformar förslag och backar upp hela vägen.

Många frågor att besvara
Det är nämligen inte ”bara” att skaffa en laddbox eller laddstolpe och sedan är det klart… För att vara funktionell och kostnadseffektiv ska lösningen vara utformad efter kundens behov. Eftersom den tekniska utvecklingen går så fort gälle det att hålla sig uppdaterad, förklarar Niklas:
”Mitt jobb blir helt enkelt att ställa rätt frågor om vilka förväntningar som du har på lösningen. Hur många bilar ska kunna laddas och hur ofta? Du behöver också fundera över hur anläggningen behöver växa i framtiden. För behovet kommer med största sannolikhet att öka och då är det bra om din laddanläggning är skalbar redan från början”, resonerar Niklas.
”När du väljer att installera en laddningsanläggning i samarbete med oss på Sandstedt El ska du känna dig trygg i att den är framtidssäker på alla sätt.”
En annan viktig sak som man behöver ha koll på är det här med betalningen. Ska den som laddar betala via lönen, via faktura, med kort eller en app? Niklas kommer att vara påläst både om den senaste laddningsteknologin och olika moln- och operatörstjänster.
När anläggningen sedan finns på plats blir han kundernas självklara kontaktyta för support och felsökning.

Alla är pålästa!
I jobbet som teknikguru kommer Niklas att teama upp med den projektledare som leder installationsjobbet.
Niklas kommer även, tillsammans med projektledarna, att fungera som teknikcoach internt i alla frågor som gäller ny teknik. Deras uppdrag är att utveckla och ge support till alla medarbetare – oavsett om man jobbar som elektriker, tekniker, lärling, projektledare eller med kalkyler.
”Det är viktigt att veta att alla medarbetare hos oss är pålästa och känner till tekniken. Sandstedt El kör inga enmansshower; det handlar återigen om kundens trygghet. Kompetensen ska alltid finnas tillgänglig, betonar Niklas som annars gillar att vara först på bollen.”
Har du mycket ny teknik hemma?
”Ja det kan man lugnt säga… Jag är väldigt förtjust i styrning, och det gäller det mesta: från belysning till musik och laddning av elektrisk apparatur. Google Home är min senaste investering. Funkar hur bra som helst!”